fbpx

Baggrundsfilm er ikke fremtiden – men de er in! Ikke fordi de er super cool og alle bruger dem. Men fordi sociale platforme som Facebook er hoppet med på væddeløbshesten i løbet om at skabe unikke oplevelser, der driver vores interaktioner og styrker brandingen. Og hvorfor så ikke overføre den personlige og mere levende vinkel på dit website?

Baggrundsfilm kan være et smukt element. Men uden at følge nogle vigtige retningslinjer kan det ødelægge dit website’s præstationer og ødelægge det overordnede design. Før vi graver os ind i disse retningslinjer, lad os sørge for at vi er klare omkring hvorfor netop dit website kunne drage nytte af filmens mange fordele.

Vi ser baggrundsfilm mere og mere overalt på internettet. Baggrundsfilm kan være en fantastisk måde at forbedre dit websites udseende, gøre det mere behageligt for besøgende og tiltrække opmærksomhed.

Besøgende ønsker at blive trukket ind i dit univers og en god video kan gøre dette. Videoer kan fortælle historien om virksomheden – og hver virksomhed har en historie, der kan fortælles meget bedre gennem video. 

Bedste fremgangsmåder til at tilføje baggrundsfilm

Brug kun en baggrundsfilm, når det virkelig forbedrer dit websites udseende. Det er fristende at hoppe med på bølgen uden at overveje indvirkningen. Gøres det ikke rigtigt, vil dit website blive langsommere.

Her er nogle ting at overveje:

1. Vælg en kort video, der hurtigt indlæses.
2. Vælg det korrekte format (aflangt og vandret)
3. Brug ikke lyd (lyd øger filstørrelsen og tilføjer ofte lille værdi)
4. Tilføj et fallback billede  i tilfælde af at din video er stoppet eller ikke kan afspilles.
5. Udskift videoen med et billede til mobil-versionen

Vælg nyttig over smuk eller sjov

Mens en baggrundsfilm er god til at fange folks opmærksomhed, kan den give bagslag hvis den tager fokus fra dit salgsfokus. Hvis du er for aggressiv med din baggrundsfilm, vil den overstyre vigtigt indhold. Videoer kan være distraherende, når der er komplekse ideer og indhold. Hvis dit indhold kræver en masse forklaring, er ord bedre. Lad være med at risikere at distrahere eller tabe besøgende med en video.

Den bedste tilgang til at holde tingene simple er.. *trommehvirvel*.. at holde tingene enkle! Start med den mest enkle løsning og tilføj kun mere komplekse lag efter behov. Din baggrundsfilm skal styrke din branding, fjerne hindringer og supplere til resten af ​​dit websites indhold.

Det bedste tilfælde er, når baggrundsfilm supplerer eller forbedrer den personlige vinkel på websitet. Generelt vil folk arbejde med mennesker, ikke ansigtsløse virksomheder. Dette er en af ​​grundene til, at købere elsker at købe varer fra butikker som er transparente og synlige: der er et ansigt til virksomheden.

Tilføjelse af en kort video, der viser, at folk interagerer med din tjeneste, gør det muligt for potentielle kunder at visualisere sig til selv at arbejde eller handle med dig. Dette fører ideelt til, at dit publikum tager en handling, som at tilmelde sig, købe et køb eller tage kontakt til dig.

Gør det visuelt lækkert

I de fleste tilfælde vil du have lidt tekst oven på baggrundsfilmen, hvor teksten er placeret som et element ovenpå baggrundsfilm (så ikke tekst i selve videoen). Sørg for, at det er let at læse i hele videoen. Generelt skal du sigte efter en stærk lys/mørk kontrast mellem baggrundsfilm og teksten ovenpå.

En måde at sikre fuld læselig kontrast på er, at anvende et monokromatisk filter oven på videoen eller som alternativ en fin lille tekstskygge.

Hold det kort

Baggrundsfilmen skal ikke være længere end 10-15 sekunder. En kort loop-video skal være nok til at få dit budskab ud uden at påvirke loadtiden af dit website. Har du ikke små klip liggende fra din egen virksomhed, kan der købes smukke loop-videoer rundt omkring på nettet.

Men at gøre noget personligt er svært, når det ikke er din egen. Så hvis det er muligt, producer altid din egen video.

Glem ikke analyserne

Husk at tjekke tallene og få feedback fra dine brugere. For at holde testningen ren og præcis må du ikke tilføje en baggrundsfilm sammen med en række andre designændringer. Hvis du gør det, kan du ikke trække nogen endelige konklusioner fra din tilføjelse af baggrundsfilm.

Kør en splittest for at sammenligne, hvordan din side kører med en baggrundsfilm i forhold til et statisk billede.

Når alt kommer til alt, er det dine kunder og dit brand, der bestemmer, hvad der konverteres bedst. Men data er en fantastisk måde at vide, hvad dine kunder rent faktisk synes, i modsætning til hvad du tror at de synes.

Har du eksperimenteret med baggrundsfilm eller skal du igang?
Hvis ja, vil vi gerne høre om dine resultater! Send os gerne et par tanker på vores Facebookside – det vil vi sætte stor pris på. Og skal du igang med det, så er du også landet det rigtige sted. Vores videoteam står klar til at hjælpe dig med at få fortalt din historie gennem en smuk og to-the-point video.