fbpx

Hvorfor skal du annoncere på Facebook?

Kontor

Danmark er det mest ”Facebooknificerede”-land grundet Danmark har flest Facebookbruger pr. indbygger. Hele 80% af danskerne er på Facebook hvilket svarer til 3,7 mio. bruger. Facebook er en så integreret del af danskernes medieforbrug, at jeg med stor sikkerhed i stemmen tør konkludere at jeres målgruppe også er på Facebook.

52% af danskerne tjekker Facebook flere gange om dagen. Danskerne anvender deres mobil og derfor har vi hele tiden mulighed for at opdatere vores newsfeed. En potentiel kunderejse er aldrig længere væk end et greb i lommen. Og det gør sig gældende det meste af døgnet, hvor mobilen er vores tro følgesvend.

1) Folk bruger “latterlig” meget tid på de sociale medier

Facebook er for stor til at nogle som helst virksomheder kan ignoere platformen og ikke være på den. Din virksomhed har brug for en Facebook Page og det har 40 millioner andre virksomheder også erkendt. Facebook er der, hvor dine fremtidige kunder hænger ud.

For at symbolisere hvor meget tid vi bruger på de sociale medier så bruger en person i gennemsnit 28 procent af sin liv online – eller 1.72 timer pr. dag. Det er RIGTIG lang tid!

Vi scroller igennem 91 m content hverdag på Facebook og Instagram.

2) Facebook er i konstant vækst

Hvert sekund kommer der 8 nye Facebook brugere eller 7.246 nye brugere hvert 15. min. Globalt er der over 2.2 milliarder månedlige aktive Facebook-brugere. Det svarer til en stigning  på 13 procent siden 2017. Der er et flertal af kvindelige brugere med 54% sammenlignet med mandlige brugere.

50% af facebook-brugere tjekker Facebook dagligt og i gennemsnit bruger de 1 time på facebook

For at sammenligne det lidt:

  • Youtube har 1.5 mia. månedlig bruger
  • WeChat har 889 mio. månedlig bruger
  • Instagram har 700 mio. månedlig bruger
  • Twitter har 328 mio. månedlig bruger
  • Snapchat har 255 mio. månedlig bruger

Hvert min. på Facebook:

  • 510.000 kommentarer er sendt
  • 293.000 status er opdateret
  • 136.000 billeder er uploadet.

Samlingen det med hvad der sker hvert min. på andre sociale kanaler:  

  • 448,000 Tweets
  • 66,000 Instagram posts
  • 29 million WhatsApp messages sendt

3) Facebooks organiske rækkevide er tæt på uddød.

Du har måske oplevet det, men nu kommer virkeligheden som en dumflad. Under 2% af dine fans ser faktisk dit indhold

Kedeligt, men sandt.

I starten af 2018 ændrede Facebook deres algoritme, og Mark Zuckerberg udmeldte at Facebookgrupper vil blive prioriteret højere i folks newsfeed end det hidtil har været tilfældet. Men hvorfor vil Facebook gerne prioritere grupperne så højt?

Det korte af det lange: det er brugerne selv der sammen skaber indholdet, til forskel fra en virksomhed der et langt stykke af vejen leverer envejskommunikation på deres Facebookside.

Facebook er blevet et mere pay to play markedet. Den gode nyhed: Du behøver ikke et enormt marketingbudget.

4) Du kan virkelig målrettet dine annoncer, meget mere end du egentligt tror.

Virksomheder kan med Facebook annoncering ramme brugere omkring deres lokation, demografi, alder, køn, interesser, adfærd og connections.

Men Facebook kan også hjælpe dig med at finde frem til nye målgrupper og nye kunder med forskellige målretning muligheder.

  • Lookalikes målgrupper
  • Livsbegivenhed (Fødselsdag, bryllup, forlovelse)
  • Job Stillinger
  • Hvordan deres adfærd er online
  • Hvilken platform de anvender (Mac, Windows eller Linux)

5) Remarketing = vejen til guld og grønne skove

At du måske ikke annoncer på Facebook er skørt, men at du ikke bruger Facebook remarkting er simpelthen for dumt.

Er du ikke bekendt med remarketing? Sådan fungere det

Remarketing en type teknologi, der viser annoncer for din virksomhed til mennesker, efter at de har besøgt dit websted, brugt din mobilapp eller givet dig deres e-mail-adresse. Folk vil se disse annoncer, når de besøger eller handler på andre websteder, bruger sociale medier, ser videoer, bruger andre mobilapps eller søger på Google.

Lad os lege, at du får vist en annonce fra en tøjbutik. Du finder annoncen interessant og klikker derfor ind på deres hjemmeside. Du kigger lidt rundt på siden og pludselig ser : Økologiske, bærredygtige uldstrømper.

Du synes egentlig de var ret fede, men desværre for den tøjbutik, så browsede du bare lidt rundt i din frokostpause og nu skal du tilbage på jobbet. Det er måske også det bedste, fordi du havde nok ikke brug for de strømper.

Hvor lang tid tror du, at de strømper forbliver i din hukommelse, før det bliver overtaget af madplaner, legeaftaler for lille Bertram og om du har husket at vande blomsterne. Én dag? Én time? Fem minutter? Du har med største sandsynlighed glemt de strømper inden din arbejdsdag er slut.

Du er nu online igen næste dag og på din Facebookfeed ser du nu en personligt gjort annonce for de økologiske, bæredygtige uldstrømper. Man får næsten fornemmelsen af, at det er et match made in heaven og at i bare er som skabt for hinanden. Du klikker på annoncen og stryger mod checkout processen men vent..

Det er sidst på månenden og de strømper er faktisk lidt dyre. Du lader fristen blive tilbage. For nu.

En ny dag kommer og du er mega stolt over at du faktisk ikke købte de strømper. At du tog en god økonomisk beslutning – men så sker det..

De økologiske, bæredygtige strømper er tilbage.

Og det er med fuld styrke – de her kommet med en helt unik rabatkode – kun til dig.

God damnit!

Dankortet bliver revet ud af pungen og dagen efter får du dine økologiske, bæredygtige uldstrømper. Du sidder foran pejsen med en kop kaffe, strømperne er på, lækre sweatpants er taget på og en stor strik. Alt er godt.

Det er ren win-win for kunden og dig – det er skønheden i re-targeting

remarking fungere – punktum.

En anden potentielt stor gevinst for detailvirksomheder: kombinere remarketing med deres produktfeed. (og anvend Imageup.io) 

SÅ KOM I GANG MED FACEBOOK ANONNOCERING ALLEREDE I DAG! 

Tak fordi du gad at læse med. 

Vil du vide mere?
Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.