fbpx

Alexander Rosenbæk ejer Instagram profilen DailyWatches og har 2.2 millioner følgere but still couting. Alexander er en person, som så idéen og fuldførte den til perfektion. I dag vil man nok kalde ham for influencer, men han slår ikke kun billeder op på Instagram. Han ejer også et urfirma ved navn AREC Watches og et ur-netværk 8past10.

Alexander fra Slagelse er en ydmyg person, og en meget rolig mand. Man kan ikke mærke på ham, at han har en større følgeskare end Fie Laursen, Mascha Vang, Rasmus Brohave og Tina Maria tilsammen.   

Vi måtte derfor i snak med manden bag den famøse Instagram profil. 

Håndledsur

 

Alexander Rosenbæk

DailyWatches, AREC Watch & 8past10

Navn, alder og profession
Alexander Rosenbæk, 25 år, Arbejder med Sociale medier / influenser

Hvorfor valgte du at starte Daily Watch?
Det startede tilbage i 2007, hvor jeg som 13 årig, sad og spillede Counter-Strike. Jeg optog videoer, hvor jeg spillede og uploadede dem til Youtube. Efter noget tid begyndte jeg at få en masse kommentarer/visninger på mine videoer.

  • Efter 10 videoer gik en video viral (620.000 visninger på én video)
  • 1.494.735 visninger på hele kanalen

Det var en fed oplevelse, og man følte at der sad en masse mennesker ude i verden og holdt øje med ens videoer. I 2012, da Instagram kom, tænke jeg “Det her bliver et succesfuldt medie”.

Jeg fik mit første Armani ur, og det gjorde egentlig bare, at jeg oprettede en Instagram side om ure, og da der kun var 2 andre Instagramprofiler om ure så tænkte jeg “Ja, hvorfor ikke”.

Hvorfor lige netop platformen Instagram?
Jeg så deres tal og blev blæst over. Den første time da de lancerede fik de 100.000 brugere og de første par måneder var der en signifikant vækst og jeg tænkte at den bølge måtte jeg ride med på. Der var ikke rigtig nogle konkurrenter til platformen. Der var selvfølgelig Facebook, men Facebook er mere tekst tungt, hvorimod Instagram er meget mere visuel.

Hvad var/er dit mål, med profilen?
Det var egentlig bare sjov og spas. Men så rundede jeg de 10.000 følgere og tænkte “Det er f*cking sindssygt”. Tænkt hvis der stod 10.000 mennesker foran mig der kunne lide ure. Jeg lagde mærke til, da jeg havde 7.000 følgere, var der et urbrand, der vil samarbejde med mig. De gav mig et gratis ur, hvor jeg så postede et billede af deres ur. Derefter tænkte jeg: Okay, det her kan måske blive til en forretning.

Min største succes har været med MVMT Watches. Da jeg postede et billede af deres ure på min profil, solgte de 30 ure. Det var ret vildt.

Hvilken oplevelse vil du mene, har været den bedste, i forbindelse med din profil?
Det er lidt sjovt, hvis man skruer tiden 2 – 3 år tilbage, så var der slet ikke det marked vi kender i dag, som influenser. Det er jo noget nyt. Jeg tog ned på messe  i Schweiz der hed Bazelworld. Det er den største messe indenfor ure. Det første år var der ingen der tog mig seriøst. Deltagerne til messen forstod kun folk fra Euroman og Børsen.

Men året efter jeg tog derned, så var der er et helt andet syn på mig. Det er vildt at tænke på, at på bare 365 dage blev det hele lige vendt om. Jeg blev inviteret på presseture, til fester og ja, det bedste er faktisk hele rejsen og at se nogle fede ure.

Hvis jeg skal nævne én specifik oplevelse, må det være, da jeg var i Rio, med Omega til OL i 2016. Det var stort at se håndboldlandsholdet vinde guld. Det var fandme fedt!

Hvilken oplevelse vil du mene, har været den værste, i forbindelse med din profil?
Bagsiden er, at da jeg startede profilen i 3.G og serverede hotdogs på Statoil, prøvede jeg en masse forretningsmodeller af for mit “brand”. Til sidst kunne jeg leve af det og så begyndte det værste. Nu var jeg afhængig af Instagram. Noget jeg ikke kunne kontrollere. Min profil kunne blive hacket, eller Instagram kunne lukke den, fra det ene sekund til det andet.

Jeg synes måske Instagram er lidt nærige. Youtube betaler deres createres for at lave fedt content. Hvorimod Instagram ikke betaler mig én krone. Selvom jeg bruger oceaner af tid på at lave fede stories og fede billeder, så får jeg ikke én krone af dem. Jeg får kun noget fra de forskellige brands.

Det er lidt spøjst, da jeg kunne være den direkte årsag til at måske 5000 mennesker logger på Instagram hverdag for at se mit post.

Det er sgu lidt mærkeligt.

Hvis du kunne gøre noget om, hvad skulle det så være? (i forbindelse med din profil)
Hvis jeg kunne gøre noget om, så skulle det være forretningsmæssigt. Der er mange urbrands i dag, som er blevet store, men som jeg mødte da de var små og arbejdede sammen med dem. I stedet for at få betaling pr. post, vil jeg hellere have haft en ejeraftale i firmaet og så poste derigennem. Nogle af de firmaer er RIGTIG meget værd i dag, og det havde været en mere stabil indkomst i dag at måske have haft en ejerandel af dem. 

Hvordan ser du fremtiden, som Instagram influenser?
Jeg tror at sociale medier har en kort levetid. Om 15 år er vi måske på en anden platform end Instagram. Selvom jeg nok har det mest sete håndled på Instagram, så skal der stadig være fokus på nye medier. 

Har du kunnet mærke noget til de skiftende algoritmer på Instagram?
Da de skiftede fra kronologisk feed, til interesse feed oplevede jeg den store forskel. Jeg har prøvet at sætte mig meget ind i algoritmen, men den er svær at forstå.

Inden for de sidste par uger, er min profil begyndt at vokse igen. Det giver selvfølgelig noget motivation til at fortsætte. Der er stadig en masse nye mennesker der kommer ind på min profil og jeg kan se, at min profil vækster stille og roligt. 

Dog oplever jeg at der stor forskel på, hvor mange personer der ser og liker mine posts. Lige så snart folk ser at det er et “Paid partnership”, så er folk mindre tilbøjelig til at like mit billede. Men så poster jeg et billede op af Rolex og så får jeg 20.000 likes. 

3 bedste tips til begynderen?

  1. Navn er vigtigt. Man skal nemt kunne findes, men ens navn skal også kunne skille sig ud.
  2. Kend din målgruppe. Det er ekstremt vigtigt!
  3. Brug Hashtags, men brug ikke de store hashtags. Brug nichepræget hashtags.  

Hvad byder fremtiden på? Nogle spændende projekter i støbeskeen?
Tidligt opdagede jeg at det var for kortsigtet at kun leve af min Instagramprofil. Så for 3 år siden mødte jeg nogle andre cool fyre, som var interesseret i at startet et social netværk for urinteresseret. Kort efter oprettede vi 8past10.

Vi vil lave vores egen “ø”, hvor vi selv kunne styre reglerne og ikke var afhængig af kun Instagram. Men min primære indtægt er stadig på Instagram med at slå billeder op

Hvad er dit yndlings ur eller mærke?
Mit yndlingsur er et A.P Royal Oak 15202 og mit yndlingsmærke er IWC eller Omega. De byder på mere spændende modeller.

Omega eller Rolex? Rolex, fordi de har så mange ikoniske modeller og det er en sikker investering. Det er mere sikkert  end at putte penge i banken,

Alexander er et bevis på, at influencermarketing er en markedsføringsstrategi, som virkelig kan bidrage med postiv effekt til virksomheders brandimage og bundlinje.  

Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i gang med influencer marketing, så udfyld vores formular herunder. Det er ganske gratis 🙂